Horváth Dániel Más táj című kiállítása

Publikáció: 2021. September 27. Monday

Horváth Dániel tájai illúziók, az észlelt valóság szubjektív interpretációi. A Horváth Dániel festményein megjelenő tájak mindig másodlagosak, túlmutatnak a valóság puszta leképezésén.

Horváth Dániel festményei első pillantásra hagyományos tájképeknek tűnnek, amelyeken hol burjánzó, dzsungelszerű növényzet, hol fenséges hegyvonulatok tűnnek fel. Ám ha jobban elmélyedünk bennük, rájövünk, hogy itt valami nem stimmel. Van ezekben a tájakban valami zavaró, ami kizökkenti a nézőt abból a kontemplatív állapotból, ami a szokványos tájképek jellemző befogadási módja. Mert míg azokat minden gondolkodás és az érzelmekkel való foglalkozás alól feloldódva szemléli, addig Horváth Dániel tájai láttán felhúzza a szemöldökét, csodálkozik, eltöpreng… Majd próbálja megfejteni, hogy tulajdonképpen mi is az, amit lát.

A Horváth festményein megjelenő tájak csak ürügyként szolgálnak arra, hogy általuk az alkotó a valóság észlelésével kapcsolatos gondolatait közvetíthesse.

A látvány mindig másodlagos; célja nem a valóság leképezése, hanem egyfajta interpretációja. Mint a kiállítás ismertetőjében olvassuk: „Egy festmény eleve egy illúzió, egyfajta értelmezése az érzékszerveink segítségével észlelt valóságnak. A valóság pedig személyes preferenciáink folyamatos projekciója. Nem más. Ezek a tájak sem mások, projekciók és spektákulumok egyazon pillanatban. Más táj.” Olyasmi, mint amiről Pilinszky így ír: „A valóság a lélek, az illúzió a világ. Rettenetes, hogy mi fordítva élünk. Ténynek vesszük a világot, mivel merevebb, közönyösebb és »tényszerűbb«. Holott csak formája a rugalmas léleknek, mint pohár víznek a pohár.”

A Busz című festmény idilli, jeges tájat vizionál: a háttérben fagyott hegycsúcsokat látunk, elöl kis patak csörgedezik. Ebbe a békés, harmonikus kompozícióba tolakodik bele egy autóbusz kerekének képe, ami síkszerűségével és pozíciójával egyaránt zavart kelt a tájban. A néző kizökken a szemlélődésből. Nem érti, hogy mit keres ez a gumiabroncs ebben a tájban, hogyan került ide, mi a célja a képen. És amíg ezen tépelődik, újabb részleteket vesz észre. Vékony vonalak szabdalják fel a képsíkot, amelyek úgy hatnak, mintha a vászon részekre lenne szelve.

Ezek a vékony csíkok éppen elegendők ahhoz, hogy a nézőt rádöbbentsék: a hegyek csak sík motívumok, festék és folt, a kép pedig nem az objektív valóság vizualizációja, hanem a vászonra felhordott anyag, ami a realitás igényével lép fel. De bármennyire is az ismerősség érzetét kelti, végül felismerjük, hogy nem más, mint az alkotó víziója.

A Torzított táj I. és a Torzított táj II. felidézi a romantikus allegorikus erdőélményt, ami már Rousseau-nál vagy E. T. A. Hoffmann-nál is erősen megjelenik. Az erdő, a buja táj első pillantásra Horváthnál is a lélek, a szabadság, az elvágyódás szimbolikus terepe. Kompozíciói mégsem teljesen feleltethetők meg a rousseau-i elveknek, hiszen Horváth számára az elvágyódás inkább a valóságból való kiszakadásként és kimenekülésként értelmezendő. Ezek a torzított, többféle festői nyelven megfogalmazott miliők az alkotó belső tájainak kivetülései.

Horváth e képein keresztül rávilágít, hogy a festett kép sosem lehet a valóság. Mindig a környezet szubjektív interpretációja, nem pedig objektív leképezése.

A Tájkép előtt kicsit úgy érezzük magunkat, mint Alice Csodaországban. Olyan helyen, ahol elsőre minden reálisnak tűnik, ám aztán megmagyarázhatatlan és szürreális dolgok történnek.

Ha engedjük, hogy ez az álomszerű világ bekebelezzen, mi magunk is képessé válunk arra, amire a Vörös Királynő, és néha akár hat lehetetlen dolgot elhihetünk reggeli előtt.

Például azt, hogy homályosan felderengő fűzöld katonák emelkednek ki a tisztásból. Vagy hogy a fákon színes agyak alkotják a lombkoronát. Vagy hogy repülő gyémántokon áll az otthonunk.

Horváth előszeretettel él a kép a képben motívummal, ami szintén elidegenítő funkciót tölt be.

Az egyik kompozíciója közepén felragasztott tájképet látunk, amelynek csak az egyik sarka konkrét; a többi szétfolyik, és fokozatosan beleolvad a háttérbe. Így nem tudjuk pontosan szétválasztani egymástól a kép két terét, némileg azonban érzékeljük a különállásukat. Az észlelés harmonikusságát még tovább bontja a felragasztott kép elé festett fekete kör, amelynek belső részében lilás sávokká oldódik a környezet képe. Az alkotó ezzel a gesztussal újabb távolságot hoz létre a néző és a táj között, amelynek töredékessége, sejtelmessége melankolikussá és szürreálissá teszi a kompozíciót.

A kiállítás a Leviathánban érkezik a tetőpontjához. A kiindulópont itt kerítéssel körbevont kert vagy játszótér lehet, ám a különféle torzítások hatására az előtérben egy alak körvonalazódik. Kontúrjai sejtelmesek, így nem is vagyunk benne biztosak, hogy konkrét létezőről van szó, a látvány azonban horrorisztikus borzongást idéz elő bennünk. És éppen azért, mert hiába próbáljuk valamilyennek látni: az észlelésünk csődöt mond.

Valameddig el tudunk ugyan jutni a kép értelmezésében, ám annak tere végül áthatolhatatlanul sűrűnek bizonyul, így végül a kompozíció misztériuma rejtve marad előttünk. Pilinszky Őszi vázlata juthat eszünkbe erről: „A hallgatózó kert alól / a fa az űrbe szimatol, / a csend törékeny és üres, / a rét határokat keres. // Riadtan elszorul a szíved, / az út lapulva elsiet, / a rózsatő is ideges / mosollyal önmagába les: // távoli, kétes tájakon / készülődik a fájdalom.”

Kocsis Katica

címlap fotó:Hartyányi Norbert/Kultúra.hu 

Horváth Dániel Más táj című kiállítása szeptember 24-ig látogatható a K Galériában.

https://kultura.hu/horvath-daniel-mas-taj/?fbclid=IwAR35MuQSwRFSEhMcU32zJXfJEQxJ3GzCWYz78-XuvpTrzHPS0opahIY6DEI

Ember és táj

Dr.Habil Balázs Péter képzőművész egyetemi docens, a KMI Képzőművészeti tanszék oktatójának előadása / A "Szellőztető" eseménye

Ember és táj

Az eltűnt Én nyomában

Az Új Művészet szeptemberi számában megjelent a Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet oktatójának, Dr. Boros Lilinek a cikke a Képzőművészeti Tanszéken készült diplomamunkákról. Szeretettel ajánljuk olvasásra!

Az eltűnt Én nyomában

Having no common past, let’s have a common future

Kopacz Kund, a KMI Képzőművészeti Tanszék oktatója a kiállítók között / Az FKSE eseménye

Having no common past, let’s have a common future

RETURN

A Képzőművészeti Tanszék harmadéves grafikusművész szakos hallgatóinak művésztelepi kiállítása -

RETURN

Elkészült a Gizella Malom Átrium Galériájának újabb két műalkotása

Kótai Tamás és Ferenczy Zsolt a Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet Képzőművészeti Tanszék oktatóinak szabadtéri munkái

Elkészült a Gizella Malom Átrium Galériájának újabb két műalkotása

Káldi Katalin és Molnár Zsolt, a Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet Képzőművészeti Tanszék oktatói a kiállítók között

Kisterem @ Art Market Budapest 2021

Káldi Katalin és Molnár Zsolt, a Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet Képzőművészeti Tanszék oktatói a kiállítók között

SZÍN-BIÓZIS III.

Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet Képzőművészeti Tanszék, és a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszék hallgatóinak, a Magyar Festészet Napja keretében rendezett közös kiállítása.

SZÍN-BIÓZIS III.

KÖLCSÖNBÁLVÁNYOK / BORROWED IDOLS

LIPKOVICS Péter kiállítása a MAMÜ Galériában

KÖLCSÖNBÁLVÁNYOK / BORROWED IDOLS

PÁRHUZAMOS KITÉRŐK

KOVÁTS NIKOLETTA és LIPKOVICS PÉTER kiállítása A pécsi Nádor Galéria eseménye

PÁRHUZAMOS KITÉRŐK

BUHERABODEGA

-Szellőztető-, címmel előadás sorozatot indít a Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet, a képzőművészetről, az épített, és az elgondolt világról

BUHERABODEGA

METAFIZIKUS ÁTHATOLÁS EGY ZEBRÁN.

TÖRTÉNETEK VADÁSZATRÓL, TERMÉSZETRŐL / A LUDWIG MÚZEUM RENDEZVÉNYE

METAFIZIKUS ÁTHATOLÁS EGY ZEBRÁN.

Fábián Erika – Sági Gyula: Személyes absztrakciók

Szeretettel meghívjuk Fábián Erika és Sági Gyula Személyes absztrakciók című kiállításának megnyitójára.

Fábián Erika – Sági Gyula: Személyes absztrakciók

Ars Sacra Fesztivál: Fénytörés

Az Ars Sacra Fesztivál keretében a Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet Képzőművészeti Tanszék festő hallgatóinak kiállítása a Líceum aulájában.

Ars Sacra Fesztivál: Fénytörés

2nd International Conference on Intermedia Arts and Creative Technology (Yogyakarta, November 11th, 2021)

Online konferencia!

2nd International Conference on Intermedia Arts and Creative Technology (Yogyakarta, November 11th, 2021)

FAKÖR

FAKÖR címmel nyílik jelenlegi, és volt hallgatóink kiállítása a Múzeumok Éjszakáján

FAKÖR

Ferenczy Zsolt 'Olvadás' című festményének avatója a Gizella Malomban

Kiállítás és festmény avatás a Gizella Malomban

Ferenczy Zsolt 'Olvadás' című festményének avatója a Gizella Malomban

Kőrösi Klaudia / Mimózák

Frissen végzett hallgatónk kiállítása

Kőrösi Klaudia / Mimózák

GYEREKPORTRÉK

Kökényné Nemoda Enikő kiállítása

GYEREKPORTRÉK

Ferenczy Zsolt: Klónia kötetbemutató és tárlatvezetés / a MODEM eseménye

Progresszió, abszurditás és kunstkammer

Ferenczy Zsolt: Klónia kötetbemutató és tárlatvezetés / a MODEM eseménye

"Noszvajról dolgosat"

Kiállítás Majnár Mónika diploma munkáiból

"Noszvajról dolgosat"

ALONG THE EDGE OF THE LEAF / A LEVÉLPEREM MENTÉN

Molnár Zsolt kiállítása a Kisterem Galériában

ALONG THE EDGE OF THE LEAF / A LEVÉLPEREM MENTÉN

Mátrai Erik: xyz

Június 3. csütörtök délután 2 órától látogatható az acb Attachment legújabb kiállítása.

Mátrai Erik: xyz

A 36. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat Nagydíját Határ Attila, az MMA díját Király Dávid nyerte.

Frissen végzett hallgatóinkat díjazták!

A 36. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat Nagydíját Határ Attila, az MMA díját Király Dávid nyerte.

Frissen végzett hallgatónk a nyertesek között!

Horváth Rita a youngart Porsche Képzőművészeti Ösztöndíj egyik nyertese

Frissen végzett hallgatónk a nyertesek között!

Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgatóink sikere

Lee Taguchi, Maha Berrami és Dylnur Galymbekova munkáit bezsűrizték az Istanbul Aydın University Faculty of Fine Arts által szervezett International Student Biennial kiállítására.

Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgatóink sikere

Sikeres habilitáció!

Oktatónk, Dr. Lenkey-Tóth Péter DLA egyetemi docens sikeresen habilitált!

Sikeres habilitáció!

Klónia tárlatvezetés Ferenczy Zsolttal és Süli-Zakar Szabolccsal

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ

Klónia tárlatvezetés Ferenczy Zsolttal és Süli-Zakar Szabolccsal

ELINDULT A KELET- ÉS KÖZÉP-EURÓPAI NŐI MŰVÉSZEKRE FÓKUSZÁLÓ ONLINE PLATFORM, A SECONDARY ARCHIVE

Oktatóink a résztvevők között

ELINDULT A KELET- ÉS KÖZÉP-EURÓPAI NŐI MŰVÉSZEKRE FÓKUSZÁLÓ ONLINE PLATFORM, A SECONDARY ARCHIVE

Művészet természetesen?

Kőváry Zoltán klinikai szakpszichológus, és Milotai Anna természetművész beszélgetése

Művészet természetesen?

"Nature- the New Medium of Expression"- with Artist prof. Erőss István from Hungary

Online "Manthan" a series of talks to stay connected

"Nature- the New Medium of Expression"- with Artist prof. Erőss István from Hungary

REJTŐZKÖDŐ KIÁLLÍTÓTEREK I. ÉLŐBEN ÉS VIRTUÁLISAN

aqb, ProjectSpace – Mátrai Erik: „Ellipszisek”

REJTŐZKÖDŐ KIÁLLÍTÓTEREK I. ÉLŐBEN ÉS VIRTUÁLISAN

Múló varázs és ökotudatosság: természetművészet

Interjú Milotai Anna Máriával

Múló varázs és ökotudatosság: természetművészet

Art unboxed - megbontjuk a rendet 4. MODEM

Beszélgetés Gallai Judit Ágnessel és Ferenczy Zsolttal

Art unboxed - megbontjuk a rendet 4. MODEM

Vázlat / Sketch

Oktatóink a kiállítók között

Vázlat / Sketch

Gratulálunk Klapka Nikolettnek az első díjhoz!

Klapka Nikolett Téboly című munkája első helyezett lett a MAT2020 pályázaton!

Gratulálunk Klapka Nikolettnek az első díjhoz!

HAT SZOBA / SIX ROOMS

Végzett hallgatóink kiállításáról készült videó

HAT SZOBA / SIX ROOMS

Personal Mythologies

Fábián Erika oktatónk is a kiállítók között

Personal Mythologies
magyar