Csendélet mértékkel

Publikáció: 2020. augusztus 13. csütörtök

Horváth Dániel festőművész kiállítása

Széplaky Gerda

Csendélet – mérték nékül

MŰBÍRÁLAT - TÁRLAT – Élet és Irodalom LXIV. évfolyam, 36. szám, 2020. szeptember 4.

 (Horváth Dániel: Csendélet mértékkel. A kiállítás megtekinthető szeptember 11-ig a B32 Galéria és Kultúrtérben.)

Mit mond nekünk a műalkotás? – gyakori kérdés ez a kortárs művészetet illetően. Különösen színházi előadások után szokott felmerülni dilemmaként, hogy ugyan van-e aktualitása a színpadra állított, klasszikus darabnak. Vajon a kortárs képzőművészetben is releváns ez a problémafelvetés?

A napokban nyílt meg Horváth Dániel tárlata, amely a csendélet műfaját igyekszik új megvilágításba helyezni. A projektkiállításként értelmezhető bemutatkozás egy többéves sorozatba illeszkedik. Horváth korábban hasonló kíváncsisággal járta körül a portré és a tájkép műfaját, ami annyit jelentett, hogy igyekezett ezekről megfogalmazni saját, szubjektív álláspontját. Jelesül azt, hogy az általa képviselt (kortárs) szemlélet és művészeti attitűd miféle megnyilvánulásokat enged az unos-untig ismert műfajok területén.

De érdekes-e számunkra mindaz, hogy mit gondol egy kortárs magyar képzőművész a művészettörténeti tradícióról? Nos, ez alighanem azon múlik, hogy képes-e bármi újat állítani.

Csendélet mértékkel című kiállításon figuratív-narratív műveket látunk. Témáit az alkotó a police.hu internetes oldalról merítette: olyan tárgyegyütteseket mutat be, amelyek eredetileg bűnügyi eseményekhez kapcsolódnak „tárgyi bizonyítékok” gyanánt. A bűnügyi feltérképezés számára fontos a mérték: a vizsgálat mindent egy egységes szemléletnek, mértékegységnek, értékrendnek igyekszik alávetni; ennek szimbólumaként meg is jelenik Horváth képein a mérőeszköz. Ám amikor ezeket a festményeket nézzük, aligha fogunk ráismerni arra a rendszerességre, amit egy akkurátus vizuális-bűnügyi jegyzőkönyv reprezentál. A képeket vizsgálva sokkal inkább a költőiség rendszertelenségébe és csapongásába érkezünk.

Horváth festményei elsőre a pop art gesztusait idézik: hétköznapi tárgyakat helyeznek reflektorfénybe. De míg a pop art, különösen Andy Warhol művei egyfajta kiüresítés nyomán a szimulákrumok megteremtésében érdekeltek, amelyek meghatározó jelenségek korunk fogyasztói kultúrájában, addig Horváth Dániel képein az egyénítés és a szubjektivizálás  gesztusait fedezhetjük fel. Baudrillard azt írja Warhol művészetéről: „Warhol képe mögött éppúgy nincs valódi univerzum, mint a részecskéket bemutató képernyő mögött – Warhol mint hatás mögött nincs itt Warhol mint szubjektum.” Horváthot ezzel szemben a tárgyiságban az érdekli, hogy a róla alkotott kép mitől válik egyénivé, sajáttá. Michel Foucault óta tudjuk, hogy az objektív narratívák nem legitimálhatók a szubjektív elbeszélések nélkül, a modern történelemfelfogás nem létezik egyéni visszaemlékezések nélkül. A kortárs magyar képzőművész alkotásai is arról tanúskodnak, hogy a kép mint vizuális narratíva sem lehetséges szubjektív fénytörés nélkül. Másképpen fogalmazva: hitelesnek kell lennie annak, amit az Én, a Szubjektum – a valóságos térben és időben élő, esendő létező – állít.

A festményeken láthatunk fegyvereket, tőrt, fűrészt, összetört autót, kesztyűket, szobrokat, pénzt. A fegyver mellett visszatérő motívum a bankjegy, amely hol op artos, hol expresz­szív, hol absztrakt kompozícióban kerül elő. A legszebb az a ciklámen színekben tündöklő alkotás, amelyen a 20 ezres bankjegyek egymás után sorjáznak, mígnem elmosódottá, felismerhetetlenné, végső soron semmivé válnak – fogyasztói kultúránk kritikájaként fogalmazva meg, hogy nem a pénzbeli mennyiség, hanem a vizuális érték a döntő. A kiállítás csendéletei olyan vizuálisan túltelített látványokat kínálnak, melyekben nem a tárgyi világunkhoz kapcsolódó, narratív elbeszélések a meghatározóak, hanem a színek és a formai hatáselemek – ebben a tekintetben nem is mondanak ellent a művészettörténeti hagyománynak.

Mégis nagyon más az itt újrafogalmazódó műfaj, amely persze esztétikai stratégiáját ugyanúgy a tárgyak számbavételére és a mozdulatlanná dermesztés szépségére építi. Mégpedig azért más, mert itt a valóságnak való megfeleléssel szembeni kritika a döntő elem. A művész mintha egyenesen arra törekedne, hogy felszámolja a valóság reprezentálhatóságába vetett hitet. Nem a referencialitásba vetett hitet (azt megtették a XX. század eleji avantgárdok), hiszen nem a valóságot mint olyat kérdőjelezi meg, hanem egyszerűen azt, hogy az objektivitás mint mérték létezik-e még. Horváth Dániel a tárgyi bizonyítékok halmazából szubjektív világot teremt: olyan, festőiségben tobzódó univerzumot, amelybe jó belefeledkezni, jó azt érezni, hogy akár létezik, akár nem, eleven és igaz. S lássuk be: valójában csak azok a művek mondanak nekünk valamit, amelyek ebben az esztétikai-ontológiai értelemben igaznak tekinthetők.

2nd International Conference on Intermedia Arts and Creative Technology (Yogyakarta, November 11th, 2021)

Online konferencia!

2nd International Conference on Intermedia Arts and Creative Technology (Yogyakarta, November 11th, 2021)

FAKÖR

FAKÖR címmel nyílik jelenlegi, és volt hallgatóink kiállítása a Múzeumok Éjszakáján

FAKÖR

Ferenczy Zsolt 'Olvadás' című festményének avatója a Gizella Malomban

Kiállítás és festmény avatás a Gizella Malomban

Ferenczy Zsolt 'Olvadás' című festményének avatója a Gizella Malomban

Kőrösi Klaudia / Mimózák

Frissen végzett hallgatónk kiállítása

Kőrösi Klaudia / Mimózák

GYEREKPORTRÉK

Kökényné Nemoda Enikő kiállítása

GYEREKPORTRÉK

Ferenczy Zsolt: Klónia kötetbemutató és tárlatvezetés / a MODEM eseménye

Progresszió, abszurditás és kunstkammer

Ferenczy Zsolt: Klónia kötetbemutató és tárlatvezetés / a MODEM eseménye

"Noszvajról dolgosat"

Kiállítás Majnár Mónika diploma munkáiból

"Noszvajról dolgosat"

ALONG THE EDGE OF THE LEAF / A LEVÉLPEREM MENTÉN

Molnár Zsolt kiállítása a Kisterem Galériában

ALONG THE EDGE OF THE LEAF / A LEVÉLPEREM MENTÉN

Mátrai Erik: xyz

Június 3. csütörtök délután 2 órától látogatható az acb Attachment legújabb kiállítása.

Mátrai Erik: xyz

A 36. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat Nagydíját Határ Attila, az MMA díját Király Dávid nyerte.

Frissen végzett hallgatóinkat díjazták!

A 36. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat Nagydíját Határ Attila, az MMA díját Király Dávid nyerte.

Frissen végzett hallgatónk a nyertesek között!

Horváth Rita a youngart Porsche Képzőművészeti Ösztöndíj egyik nyertese

Frissen végzett hallgatónk a nyertesek között!

Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgatóink sikere

Lee Taguchi, Maha Berrami és Dylnur Galymbekova munkáit bezsűrizték az Istanbul Aydın University Faculty of Fine Arts által szervezett International Student Biennial kiállítására.

Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgatóink sikere

Sikeres habilitáció!

Oktatónk, Dr. Lenkey-Tóth Péter DLA egyetemi docens sikeresen habilitált!

Sikeres habilitáció!

Klónia tárlatvezetés Ferenczy Zsolttal és Süli-Zakar Szabolccsal

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ

Klónia tárlatvezetés Ferenczy Zsolttal és Süli-Zakar Szabolccsal

ELINDULT A KELET- ÉS KÖZÉP-EURÓPAI NŐI MŰVÉSZEKRE FÓKUSZÁLÓ ONLINE PLATFORM, A SECONDARY ARCHIVE

Oktatóink a résztvevők között

ELINDULT A KELET- ÉS KÖZÉP-EURÓPAI NŐI MŰVÉSZEKRE FÓKUSZÁLÓ ONLINE PLATFORM, A SECONDARY ARCHIVE

Művészet természetesen?

Kőváry Zoltán klinikai szakpszichológus, és Milotai Anna természetművész beszélgetése

Művészet természetesen?

"Nature- the New Medium of Expression"- with Artist prof. Erőss István from Hungary

Online "Manthan" a series of talks to stay connected

"Nature- the New Medium of Expression"- with Artist prof. Erőss István from Hungary

REJTŐZKÖDŐ KIÁLLÍTÓTEREK I. ÉLŐBEN ÉS VIRTUÁLISAN

aqb, ProjectSpace – Mátrai Erik: „Ellipszisek”

REJTŐZKÖDŐ KIÁLLÍTÓTEREK I. ÉLŐBEN ÉS VIRTUÁLISAN

Múló varázs és ökotudatosság: természetművészet

Interjú Milotai Anna Máriával

Múló varázs és ökotudatosság: természetművészet

Art unboxed - megbontjuk a rendet 4. MODEM

Beszélgetés Gallai Judit Ágnessel és Ferenczy Zsolttal

Art unboxed - megbontjuk a rendet 4. MODEM

Vázlat / Sketch

Oktatóink a kiállítók között

Vázlat / Sketch

Gratulálunk Klapka Nikolettnek az első díjhoz!

Klapka Nikolett Téboly című munkája első helyezett lett a MAT2020 pályázaton!

Gratulálunk Klapka Nikolettnek az első díjhoz!

HAT SZOBA / SIX ROOMS

Végzett hallgatóink kiállításáról készült videó

HAT SZOBA / SIX ROOMS

Personal Mythologies

Fábián Erika oktatónk is a kiállítók között

Personal Mythologies

Könyvbemutató

Káldi Katalin Számos és számtalan című könyvének bemutatója

Könyvbemutató

KLÓNIA

Ferenczy Zsolt képzőművész kiállítása

KLÓNIA

Mátrai Erik: Ellipszisek

című kiállítása az art quarter budapest szervezésében

Mátrai Erik: Ellipszisek

Hazatérés / Homecoming

F. Balogh Erzsébet festőművész kiállítása

Hazatérés / Homecoming

STATEMENT - B32 Trezor Galéria

Az Eszterházy Károly Egyetem friss diplomás, festő szakos hallgatóinak kiállítása, a Magyar Festészet Napja keretében

STATEMENT - B32 Trezor Galéria

HAT SZOBA / SIX ROOMS

Volt hallgatóink kiállítása a MaMű Galériában

HAT SZOBA / SIX ROOMS
English