Publikáció: 2019. október 20. vasárnap
DESIGN/AIR 2019
Az EKE Vizuális Művészeti Intézetének Média és Design Tanszéke szervezésében az
elsőéves tervezőgrafika alapszakos hallgatók minden nyáron a DESIGN/AIR művésztelepen
vesznek részt Gyöngyösön, amely idén a “digitális nomádok” hívószóra épült.
A hallgatók 10 napon keresztül formálhatják alkotásaikat, a legkülönfélébb alapanyagokból:
polisztirol lapból, púrhab segítségével, fa lécekkel, drótok hajlításával, PVC csövek
összeillesztésével, szilikonból, gipszből, és sorolhatnánk. Sokszor készülnek olyan
természetművészeti alkotások, amelyeken fog az idő vasfoga, tehát elszáradnak,
túlburjánzanak, lehullanak, vagy egyszerűen lebomlanak. Az egyénileg, vagy csapatban
készített munkák között performansz jellegűt is felismerhetünk, illetve fotósorozattal,
kisfilmmel, trailerrel vagy stop-motionnel is találkozhatunk. A dokumentációkat bemutató
kiállításon választ kaphatunk azokra a kérdésekre is, hogyan él és dolgozik egy digitális
nomád, vagy hol lehet őket esetleg megtalálni? 2019-ben járunk, vagy már 3050-ben?
Felmerül a kérdés, hogy lehet-e vadászni internetet egy polisztirol lapból készített, levelekkel
díszített WI-FI jel körül, vagy mi közük a navahó indiánoknak az AfterEffectshez? Ezekre
mind reflektálnak, válaszokat keresnek a DESIGN/AIR művésztelep idei résztvevői az
elkészült alkotásaikkal.
Esemény: https://www.facebook.com/events/475953586331454/
Kiállítók, a Tervezőgrafika BA 2018-as csoportja (szakmentor: Zeman-Juhász Éva):
Bagdán Zsófia / Bányai Zsófia / Bartha Rebeka / Berecz Boglár Kamilla / Bihar Anett /
Buzogány Timea / Czank Dominik / Dányi Zsófi / Debreceni Boglárka / Dobosy Tímea /
Domonkos Dániel / Farsang Áron / Ferenczik Edit / Flaskó Bernadett / Gál Angéla / Janó
Sára / Kalotai Anett / Koós Réka / Kovács Alexandra / Köteles Tamás / Lengyel Zsófia /
Matyis Sára / Pápai Stefánia / Somlai Panni / Szabó Dominik / Szűcs Rebeka / Tóth
Krisztina / Török Boglárka / Varga Edina / Várnai Bertalan
Konzulensek, a Média és Design Tanszék oktatói:
Szemmelroth Balázs, Szabó Károly, Zeman Zoltán, Zeman-Juhász Éva
Művésztelep dokumentációk: Elekes Pál
Kiállítás dokumentáció: Szigeti G Csongor és Elekes Pál
Kiállítás esemény:
Design/AIR 2019 – Digitális nomádok
2019.10.16. 15:30
Hogyan él és dolgozik egy digitális nomád? Hol lehet őket megtalálni? 2019-ben járunk, vagy
3050-ben? Lehet vadászni internetet egy polisztirol lapból készített, levelekkel díszített WI-FI jel
körül? Mi közük a navahó indiánoknak az AfterEffectshez?
Ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk a Média és Design Tanszék tervezőgrafikus
hallgatóitól a művésztelepen készült munkáik által.
Az Eszterházy Károly Egyetem - Vizuális Művészeti Intézet - Média és Design Tanszék
gyöngyösi
művésztelepén (2019.08.26-09.04.) készült munkák dokumentációs kiállítása
Exhibition and documentation of the summer workshop in Gyöngyös of the Media and Design
Department, EKU, Eger (HU)
Megnyitó / Opening:
2019.10.16. 15:30
Megnyitja / Opening by:
Dr. Bujdosó Zoltán, EKE Gyöngyösi Campus rektorhelyettes
Szabó Károly, képzőművész, az EKE Média és Design Tanszék oktatója
Helyszín / Venue:
Eszterházy Károly Egyetem Gyöngyösi Károly Róbert Campus /
Eszterházy Károly University Gyöngyösi Campus
H-3200 Gyöngyös Mátrai út 36.
Kiállítók / Exhibition by:
Bagdán Zsófia / Bányai Zsófia / Bartha Rebeka / Berecz Boglár Kamilla / Bihar Anett / Buzogány
Timea / Czank Dominik / Dányi Zsófi / Debreceni Boglárka / Dobosy Tímea / Domonkos Dániel /
Farsang Áron / Ferenczik Edit / Flaskó Bernadett / Gál Angéla / Janó Sára / Kalotai Anett / Koós
Réka / Kovács Alexandra / Köteles Tamás / Lengyel Zsófia / Matyis Sára / Pápai Stefánia /
Somlai Panni / Szabó Dominik / Szűcs Rebeka / Tóth Krisztina / Török Boglárka / Varga Edina /
Várnai Bertalan
Konzulensek / Consultants
Szemmelroth Balázs, Szabó Károly, Zeman Zoltán, Zeman-Juhász Éva
Borítón / On cover
Flaskó Bernadett, Gál Angéla: Essential
Fotó / Photo by: Elekes Pál
További info / More info
www.facebook.com/mediadesigneger
www.instagram.com/media_design_eger
www.behance.net/visualeger
www.vmi.uni-eger.hu
#digitalisnomadok #designair #muvesztelep #workshop #mediadesigneger #graphicdesigneger
#tervezografikaeger #animacioeger #egeranim #webdesigneger #visualstudieseger #visualeger
#visualartsinstitute #vmieger #vizualismuveszetiintezet #madeinvmi #unieger #madeineger #eger
#hungary
Koncepció leírások:
Bagdán Zsófi
CONTACT
A két fa kapcsolódásából létrejött installáció a digitális nomádok témára reflektál.
A felszínen megjelenő gyökérzet összekapcsolódása, egy világhálót megjelenítő alkotás,
mely fonata egy laptopot formál, ami a digitális nomád életforma egyik elengedhetetlen
kelléke. Ennek segítségével tarthatjuk a kapcsolatot a világgal, s érhetünk el bárkit a világ
bármely pontjáról. A két fát, csupán a hálózatok világa tartja egyben, reprezentálva a
kapcsolatot két fél között a munka világában.
A fák alapja a gyökérzetük, mellyel képesek létezni, ugyanakkor égig érő szabadságot
mutatnak felénk, akárcsak a modern technológia világa. Ám ezek a fák ténylegesen
gyökérzetük segítségével kapcsolódnak egymáshoz, illetve tápanyag ellátásuk nagy részét
ezen keresztül képesek felvenni. Éppúgy, ahogy a modern technológiában is alapvető kellék
a hálózatok és különféle kábelek, töltők igénye is, amelyek hasonlóképpen képesek életben
tartani eszközeinket.
Bartha Rebeka
Nomadic journey
A Nomadic journey c. installáció a napjainkban élő és dolgozó digitális nomádok kedvelt
városait jeleníti meg, illetve segítséget ad egy kezdő digitális nomád számára az úton való
elinduláshoz.
A koncepciót az alkotó útmenti, helységjelző táblákkal jeleníti meg, melyeket a valósághoz
képest kisebb, átalakított verzióban illusztrál. A módosítás a táblákra írt szövegben
mutatkozik meg, amelyet kisbetűvel szemléltet és hashtaggel egészít ki.
A helységnevek így kulcsszavakra hasonlítanak a kettőskereszt jel segítségével, így az
installáció a közösségi médiára, azon belül az Instagram felületére is reflektál. A
felhasználók gyakran használnak különböző keresőszavakat történeteik leírásához,
képalaírásokhoz, amellyel elősegíthetik, hogy minél többen kedveljék megosztásaikat.
A helyszínek egy friss kutatás alapján lettek kiválasztva, amely részletezi ezeknek a
helyeknek a népszerűségét, különböző adottságait, közösségi irodáit, s minden olyan fontos
információt, amelyet egy induló digitális nomád életformára vágyó szakembernek tudnia kell.
(forrás: hvg.hu)?
A táblák alapja hungarocell lemez, festett felülettel, lábai pedig PVC csövekből állnak. Ezek
összeillesztéséből készült el az installáció. A táblák nem helyhez kötöttek, így kül-, és
beltérben is egyaránt elhelyezhetőek és értelmezhetőek maradnak.
Berecz Boglár, Janó Sára
#PRAYFOR
Az alkotócsoport művésztelepen készült munkája az amazóniai esőerdőket sújtotta
tűzvészre válaszol. A projekt azért kapta a #PRAYFOR címet, mert a közösségi média
felületei, azon belül a kép-, és történetmegosztó Instagram nagy szerepet játszik a globális,
környezetvédelmi és egyéb hírek terjesztésében, valamint a figyelemfelkeltésben. Egy, vagy
több kettőskereszt jellel ellátott bejegyzés, azaz kulcsszó, amellyel felhívhatjuk a világ
figyelmét arra, hogy mi felhasználók igazán törődünk a Földdel, és bármilyen aktuális,
kollektív minket is érintő problémával. Sajnos többségében ez egy mesterkélt helyzet -
képmutatás. Sokan inkább önmaguk megnyugtatásáért, követőik kedvéért posztolják ezeket
a tartalmakat, de valójában nem tesznek semmit az ember által okozott károk ellen. Így az
esőerdők továbbra is égnek. Az installáció önthető szilikon segítségével, gipszből, fém
rudakból és alkoholos filc használatával készült el.
Buzogány Tímea
Nomád ruha
Az alkotó régi vágya volt egyedi ruhát tervezni, készíteni, ám nem a megszokott módon, és
anyaghasználat segítségével. A művésztelepen készült öltözetet inspirálta a környezetben
megtalálható fák, bokrok, virágok, s különböző bogyók sokasága. Ezekből az összetevőkből
született meg egy képzeletbeli digitális nomád mindennapi öltözete.
A ruha felső része textilre erősített csipkebogyókból lett összevarrva, míg a szoknya része
faágakból, levelekből áll össze, elől szándékosan rövidebbre hagyva, hogy a kartonból és
kender kötélből alkotott nomád lábbeli is látszódjon.
A fülbevaló élénk narancssárga bogyóból lett kialakítva, hogy passzoljon a ruha felső
részéhez.
A kész ruhát, kiegészítőkkel végül magára öltötte az alkotó, így megtapasztalta, hogy milyen
is lehet egy nomád élete ebben a viseletben. A képek készítésekor szándékosan csak egy
iPad szolgált munkaeszközként, hiszen egy digitális nomádnak már nincs is szüksége ennél
többre, hisz utazásai során ezzel az eszközzel mindent el tud intézni, ami a munkájával
kapcsolatos.
Czank Dominik, Szűcs Rebeka
Returning
Az alkotócsoport koncepciója egy futurisztikus jelenet volt, amikor egy felfedező éppen
rátalál több múltban, vagyis a 90-es években használt, majd megunt használati tárgyra. A
polisztirol lapból készített emberi alak kezei foszforeszkáló festékkel lettek bekenve, amely
segítségével sötétben válik nyilvánvalóvá, hogy a megtalált tárgyakat már kezébe vette a
megtaláló. A 90-es években népszerű és egyben ismert elemeket, mint a kazetta, tetris
játék, vagy bakelit lemez, fehér festékkel fújták le az alkotók, amelyeken megjelennek az
emberi alak világító ujjlenyomatai.
Az installáció tehát a visszatérésre reflektál, amelyet tapasztalhatunk a divat irányzatok,
vagy elektronikai cikkek megjelenésében is, amik vissza-, visszatérnek, átalakulva ugyan, de
az eredeti, vagy régi rendeltetési formájukhoz. Találkozhatunk tetris játékkal az
okostelefonunkban, hallgathatunk zenét bakelit lemez, vagy kazetta ikonnal ellátott
applikációval.
Dányi Zsófi, Ferenczik Edit
Digitális burok
Az alkotócsoport és az installáció célja egy tájidegen alkotás létrehozása, amely reagál az
online létre, illetve a digitális nomád életformára.
A munka alapját egy gömb forma képezi, ami a földdel való kapcsolat, dinamika, szétáradó
energia és a körkörös, eltéríthetetlen mozgás szimbóluma. A belső része a digitális
perifériákra és eszközökre épül fel, a külseje pedig egy klasszikus, puritán megoldással
készült burkolat. A téma feldolgozásaként a természetet szembe állítják a mesterséges,
digitális világhoz kapcsolódó, nap mint nap használatos eszközökkel.
A projekt performanszként is értelmezhetővé válik, amikor az érdeklődők belépnek ebbe a
privát térbe és kiegészítik személyes, digitális eszközeik fényével a munkát.
Debreceni Boglárka
MASQUERADE
Masquerade, avagy mulatság, álöltözet, képmutatás illetve álarcosbál.
Az installáció arra a jelenségre összpontosít, amikor az emberek kizárólag a telefonjuk
világító kijelzőjét nézik, bámulják, s annak fénye megvilágítja arcukat. Az installációt felépítő,
lefelé néző arcok elkészítéséhez, megformálásához az alkotó polisztirol lapot használt.
Afrikai maszkok díszítései, alakzatai inspirálták az installációt, így ezekre jellemző formák
fedezhetők fel az elkészült objektumokban. Találkozunk hosszúkással, csíkossal,
gömbölyűvel, de egy idő után nagyon hasonlóvá válik az egész látvány, akárcsak egy tömeg
látványa esetében. Az installáció hét elemből áll, amely utalhat a hét napjaira, a hét
csakrára, vagy a hét évente való változásra is akár.
A felhasználói szokásokat megvizsgálva sokan teljesen más módon viselkednek az online
térben, mint a valóságban: maszkot viselnek, amikor nem az átlagos életüket élik, mikor
vége van a napnak, iskolának, munkának, s belemerülnek magányukban a telefonukba.
Lehet, hogy egy digitális álarcosbálon veszünk részt, amikor belépünk az online térbe, vagy
amikor megvilágítja arcunkat a kijelző fénye?
Kalotai Anett
WireMan
Az installáció a digitális nomád témára reflektál, amely egy drótból összekovácsolt emberi
alakot ábrázol. Ez a forma jelképezi sokunk számára magát a digitális életformát, vagyis a
hálózat, internet, vagy a kapcsolatok világát. A drót, mint egyfajta globális hálóként jelenik
meg, vagyis az összekapcsolódást, az internetes összeköttetés reprezentálja az emberek
közötti digitális világban. Ezen felül a mozgás érzékeltetése a fő szempont, amit szemléltetni
kíván az installáció. Mindezt apró izzók segítségével, a fénnyel sikerül megvalósítania. Az
izzók párhuzamot állítanak a digitális világ, és a számítógép között, ami lételeme a digitális
nomád életmódot folytató emberek, szakemberek számára.
Dobosy Timi
hi!phen
Az idei művésztelep témájára válaszolva készült el a hi!phen című projekt. Nevét a ‘hi!’, mint
köszönés és ‘hyphen’ szavak összevonásából kapta, apró, kötőjelekre emlékeztető részeire
utalva. Olyan tárgyat hozott létre az alkotó, mely környezetbarát, könnyen mozdítható és
nem csak díszítő funkciója van, hiszen bárki - az internet segítségével - életre tudja kelteni
beolvasásával. Ezért is készült egy QR kód forma, hiszen önmagában is jelentéssel bír és
másodlagos mondanivalója felfedésének bárki aktív részese lehet, így ötvözve benne a
digitális nomádság jellemzőit.
Olvasd be a QR kódot!
Domonkos Dániel, Köteles Tamás
Hempergő
A Hempergő projekt névválasztása a funkciót és egyben az anyag használatot is magában
rejti. Egy 6 méter széles és 4 méter hosszú területen helyezkedik el az installáció, mely 16
darab, 50 és 25 cm magasságú szögelt lécekből van kialakítva, s mintegy 220 méter
kenderfonál (angolul “hemp”) segítségével egy L alakú folyosó rajzolódik ki belőle. Mindez
annak érdekében, hogy a nézelődő bele tudjon mászni az alkotásba, önmaga is a részévé
váljon, s átérezze a szociális háló fojtogatását. Az anyagválasztás tehát organikus, ám az
ábrázolt téma teljesen ember alkotta. Célja az internet elterjedésével átalakult emberi
kapcsolatok bemutatása, amely reflektál a művésztelep digitális nomádok tematikájára. A
munka alapfelvetése, hogy a digitális világban mindenki kapcsolatban állhat mindenkivel,
ezért is ábrázol egy neurális hálót idéző szövetszerű objektumot a mű, amely az emberi
csoportok sokaságára utal, így a létrejövő káosz az egyes, a többinél sűrűbben szőtt
léceknél a csomópontokat hivatott jelképezni.
A fő cél: éreztetni, hogy mennyire apró az ember a rendszerben, de mégis részese és nem
tud menekülni belőle.
A installáció performansz részeként egy színátmenetes videó lett vetítve projektorral az
objektumra. A megvilágítástól egészen különleges árnyékok vetülnek a mellette levő épület
falára, amely ráerősített az installáció háló voltára. A fotózás hosszú záridővel készült, így a
mozgatott projektor színei változatosan terülnek el a képek egészén. A folyosó végéhez,
ahol állva körbe lehet tekinteni, hordozható hangszórók lett elrejtve, binaurális zenéket
lejátszva. Egyes cölöpök telefonok segítségével lettek megvilágítva, ám a vakuk nem csak
erős fény adtak, de ez a mozzanat is segített ráerősíteni arra, hogy az ember a digitalizáció
része, ha akarja, ha nem.
Gál Angéla, Flaskó Betti
Essential
Az alkotócsoport elengedhetetlennek tartja az ábrázolt WI-FI-t, illetve Bluetooth-t
egy digitális nomád életformájában, vagy egy 21. századi ember életében. Sokaknak
létfontosságúvá vált ezek megléte, főleg azok számára akik munkájukban és egyéb
elfoglaltságukban is folyamatosan használják őket.
Az alkotók szándéka volt, hogy nagyméretben készüljön el az installáció, hisz így rövid
keresés után a néző rákapcsolódhat az internetre, vagy Bluetooth segítségével könnyen
küldhet fájlokat a környezetében levőknek. Persze csak feltételesen, hiszen a mű pontosan
erre a jelenségre, illetve kényszerességre reflektál. A polisztirol lapokból púrhabbal
összeillesztett formák, csiszolás és festés után a természetre, vagyis új, eddig szokatlan
környezetükre jeleznek vissza. A jelek levélborítást kaptak textúraként, ezzel utalva
kapcsolódási igényükre a természet felé.
A készítés végső fázisaként levitáló hatás elérése volt a cél, ezért betonacél rudakra lettek
felszúrva az objektumok, így elfoglalhatták végleges helyüket installációként.
Koós Réka, Matyis Sára
Querty
Az alkotócsoport célja, hogy a naturális és a digitális világot vonja össze, vagy állítsa
egymással szemben az installáció képében. Ennek érdekében egy jellemző elektronikus
eszköz lett kiválasztva, amely a leginkább jellemzi a digitális nomád életmódot, viszont
naturális módon gyertyafénnyel lett megvilágítva.
A Qwerty egy monumentális nagyságú klaviatúra a természetben, ami azt a látszatot kelti,
mintha a billentyű gombjai a földből nőttek volna ki. Az összesen 60 darab objektumot
tartalmazó installáció kartonból készült, manuális vágással, diszperzit fehér festéssel.
Annak érdekében, hogy az objektum-együttes éjjel is láthatóvá váljon, minden doboz alá 2-5
darab gyertyát helyeztek el az alkotók. Az így kapott látvány egy egészen érdekes
nézőpontból mutatja meg azt az eszközt, amelyet a legtöbbször használ akár egy digitális
nomád, akár egy számítógéppel dolgozó felhasználó. A nagyítással, illetve a fényforrás
megváltoztatásával reakcióba lép a környezetével, és elveszti eredeti célját. Így olyan
érzése támad a nézőnek, mintha a természet maga kínálná fel a jól megszokott elektronikus
objektumot a nomád létben.
Kovács Alexandra
Digiture
Az alkotó a művésztelep digitális nomádok témájára egy virágot formázott meg szokatlan
alapanyagokból. A természettől teljesen elszakadva faléccel és dróthálóval dolgozott. Az
installáció alkalmazza a virágszimbolikát, mely keretein belül a vadvirágokat választja
üzenete közvetítéséhez, szimbolizálva a természetességet, illetve a szabadság érzését.
Hasonlóképpen, ahogy a digitális nomádok élnek és dolgoznak a világ bármely pontján,
egyfajta lázadó vadvirágként. A vadvirágok közül a mezei katáng lett kiválasztva az
objektum megvalósításához, melynek szára fából készült, ezzel is jelezve a természet
közelségét. Ám párhuzamot is állít a teremtett világunk, digitális lét, hálózatok valamint az
internet irányába az a dróthálózat, melyből a virág szirmai készültek. A két “oldal”
együttállása reakció a digitális nomád létstílust folytató emberek választott életmódjára.
Somlai Anna, Bányai Zsófia
DIGITAL WANDERERS
A legtöbb ember ismeri a népszerű gondolatot, hogy a természet visszafoglalja azt, ami
eredendően hozzátartozott. De mi történik, ha a digitalitás szivárog be a természeti közegbe
egyfajta szimbiózisba lépve vele? A jövő itt van, olyan életet élünk, amit korábban el sem
tudtunk képzelni. Ma már egészen más dolgok váltak az életünkben természetessé,
mindennapossá. Elértünk arra a pontra, hogy nemcsak elképzeljük, hanem éljük a sci-fit. Ezt
a misztikus, idegen hangulatot igyekeztek az alkotók megteremteni fotográfiai projekt
formájában, amit hangulati elemként működő, a fotókat megtámogató, rövid stop-motion-ök
egészítenek ki.
Tóth Krisztina, Lengyel Zsófia
Egy db nyomaton legyen mindkét projekt. Osszátok fel két részre a koncepció leírásának a
helyét, de ne változzon a betűméret!
Digitális nomádok - indián kisfilm
Az alkotás humoros, de drámai módon dolgozza fel a digitális felületen alkotó designerek,
szakemberek egyik állandó problémáját: mit tegyünk, ha felmelegszik a laptopunk?
Erre ad választ a művésztelepen készült nomád hangulatú mű, melyben indiánnak öltözött
és festett szereplők jelennek meg, és amelyben titokzatos navahó nyelven elhangzó
párbeszédre is bukkanhatunk. A kisfilm előre megírt forgatókönyv, illetve storyboard alapján
készült.
Rise of the Digital Devices
A stop-motion technikával készült fiktív Rise of the Digital Devices c. film előzetese egy 21.
századi történetet mutat be, melyben a felemelkedő digitális eszközök le akarják igázni a
természetet. Ebben a megjelenített környezetben előtűnnek különböző növények, illetve a
digitális nomádok által használt tárgyak: laptop hűtő, s külső merevlemez is. Hogy mi
történik a harc után? Hamarosan a mozikban...
Pápai Stefánia, Farsang Áron
Mockup
Az installáció a digitális nomádok életét hivatott bemutatni egy másfajta szemszögből, mint
amit eddig megszokhattunk. Hosszas kutatás után az alkotócsoport rálátást nyert erre az
életformára, amely hívogatónak, újnak és kalandosnak bizonyolult.
A páros elgondolkodott azon, milyen lenne, ha egyszer ők is ezt a fajta életet követnék, és
hogy milyen is lenne, ha egyszer talán ilyen keretek között kellene alkotniuk. Milyen lehet
egy digitális nomád élete? Milyenek lehetnek a hétköznapjai? Milyen lehet az íróasztala?
Az installáció erre az életstílusra reflektálva emel ki egy elképzelt jelenetet egy digitális
nomád életéből, miközben éppen a természet lágy ölén él és alkot.
Felteszi a kérdést az alkotás, hogy milyen érzés lehet az, amikor otthonunkból, munka
környezetünkből és saját komfortzónánkból kilépve, kiülünk a természetbe dolgozni. Létrejön
egy kapcsolat a természet és a digitális világ között, de ugyanakkor mégis elkülönülnek
egymástól, mert a fehér asztal és számítógép látványa idegennek hat odakint a
környezetben. A digitális nomádokat egy drótból készült emberalakkal kívánja bemutatni,
ami az ott dolgozó, de azóta továbbállt ember hűlt helyét reprezentálja.
Az asztal és a székek rétegelt falemezből, csiszolás és festés után készültek el, az asztalon
található eszközök csiszolt és festett polisztirol lapokból állnak, a digitális nomád alakja
pedig drót segítségével kapta meg végleges formáját.
Szabó Dominik
IDOMULÁS
A környezet módosítása, kisajátítása és a saját maga számára szabásának művelete
foglalkoztatta az alkotót. Hogyan tudunk a környezettel összhangban lenni, mi ennek az
alakzata, hogyan tisztelhetjük a környezetünket?
A digitális nomádok a világ számos részein vándorolnak, szoros kapcsolatban vannak közös
környezetünkkel. Erre reflektálva, egy kúp alak készült kenderkötélből, melynek a közepébe
egy fát fogalmazott az alkotó. Az alakzat a szél fújásával dinamikusan változik, szálai
lazulnak, megfeszülnek. A fát helyezi az alakzat a saját központi értelmévé, így tiszteli azt.
Módosítja a környezetet, kiemeli egy részét és az önmagába foglalt növényeket szabadon
hagyja, mégis másként értelmezi. A kúp alakzat a nomádok egyik jellegzetes lakhelyéhez, a
jurtához kapcsolódik és arra utal. Az installáción kívül egy hímzett atléta is elkészült. Az
Artitive alkalmazással a hímzett mintát beszkennelve egy három dimenziós kúp alak jelenik
meg, összekötve ezzel a manuális és a digitális megjelenítést.
Töltsd le a telefonodra az Artivive c. applikációt és olvasd be a pólón szereplő alakzatot!
Bihar Anett
TO-THEM
A totemizmus, mint hitvilág azt feltételezi, hogy minden ember spirituális kapcsolatban áll
egy másik fizikai létezővel, mely lehet növény, állat vagy bármilyen más természeti lény.
Ezáltal a totem maga az a tárgy, amely az adott lényt ábrázolni és szimbolizálni kívánja. Így,
az megköveteli magának a tiszteletet, de persze a félelmet is.
A TO-THEM című projekt, az ősi totemek megfelelőjét kívánja rekreálni, a napjainkban
ismert világ számára, illetve megtestesíteni azt a fajta újult erőt, mely az emberek számára
elengedhetetlenné vált. Az alkotásban a modernkor toteme, mint a digitalizáció iránti imádat
jelenik meg, melyben ott lakozik egy új féle kultusz, amely felé az emberek fordulhatnak. A
félelem egy digitálisan semleges világtól, szinte már saját hitet teremt magának, így a munka
a digitalizált és a mitikus világ szokatlan kapcsolatának eredményeként jött létre.
A TO-THEM elnevezés, az angol „to them” kifejezéséből eredeztethető, mely annyit tesz,
hogy „számukra, nekik”, az az azok részére, akik imádattal fordulnak felé.
Török Boglárka
Endgame lvl 2
Akik a Chrome elnevezésű böngészőt használják azoknak ismerős lehet ez a kedves játék,
melyben egy dinoszaurusszal lehet leküzdeni az akadályokat, amikor a számítógépünk
éppen nem csatlakozik az internethez. Felvetődik a kérdés, hogy aki számítógépen dolgozik
mindig, az miért akarna akkor is ott ülni, ha nem tud a munkájával haladni internet
hiányában? Ez inspirálta az alkotót abban, hogy kilépve a digitális keretek közül,
kézzelfogható formában hozza létre a játék mását. Az installáció elemei polisztirol lapból
készültek, így faragás, festés és elrendezés után egy stop-motion videó is készült a játék
szó szerint vett offline formátumáról.
Varga Edina
Idegenek a digitális térből
Az alkotót régóta foglalkoztatja a virtuális valóság témaköre, amelyre reflektál az Idegenek a
digitális térből c. munkája. Mi a valóság? Honnan tudjuk, hogy amit látunk valós-e
egyáltalán? Vajon milyen hatással vannak az életünkre a mindennap használt digitális
felületek? Többek közt az internet világa, a videójátékok, animációs filmek vagy a filmes
fiktív univerzumok. Talán ezek nélkül már el sem tudjuk képzelni az életünket. Az elkészült
munka a street art műfajába sorolható, amely kontrasztként jelenik meg a választott
környezettel szemben. Formáit a 20. századi science fiction irodalom világa inspirálta, s célja
egy olyan virtuális világ létrehozása, amely felfogható egyfajta asszociációs játéknak is. Így
a néző szabadon értelmezheti a látottakat, és megalkothatja saját, egyéni történetét.
Az alkotó tíz napig egyedül dolgozott az alkotáson egy elhagyatott házban, eltávolodva
minden digitális eszköztől, amelyek befolyásolhatták volna az alkotásban. Végeredményben
a digitális eszközök nem többek eszközöknél, amelyek valamilyen szinten befolyásolják a
saját gondolatainkat és megváltoztatják azokat.
Várnai Bertalan
Digitális nomádok
3050 newoffline kor – az ember teremtette digitális világ összeomlott. A newoffline kor
embere nem használ gépeket. A digitális korból megmaradt gépeket és digitális eszközöket
hatalmas, szigorúan őrzött telepekre gyűjtötték össze. A számítógép rejtegetéséért vagy
illegális használatáért a vadonba száműzik, akit tetten érnek. A megmaradt AI-k, a digitális
nomádok felismerik, hogy a Föld egyetlen túlélési esélye, ha a teljes megmaradt emberiség
tudatát átformálják. A tervüket emberről emberre haladva valósítják meg, gazdatestnek
használva őket. A szimbiózist az AI-k teljesen a céljuknak rendelik alá: az emberi
gondolatokból táplálkozva fokozatosan erősödnek, miközben a gazdatestnek használt
ember tudatát teljesen átformálják a végső cél, az egyetlen tudat (ET) létrehozása
érdekében.
2021. január 28. csütörtök 17 óra
2021. január 28. csütörtök 17 óra
2021. január 28. csütörtök 17 óra
Interjú a Válaszúton c. film alkotóival, Chilton Flóra rendezővel és Hejüsz Bettina operatőrrel
ITDK - Diploma Pitching - VIII. Eszterházy Film- és Médianapok - Illés György emlékére
Filmek, előadások műhelytitkokról, exkluzív beszélgetések, könyvbemutató és rendhagyó közönségtalálkozók!
animációs és fikciós elemekkel tervezett Mindhalálig című dokumentumfilmje
október 15-én és 16-án rendezte meg a Magyar Mozgókép- és Médiaoktatási Egyesület online konferenciáját
az október 13-18-ig zajló nemzetközi fesztiválon, Szolnokon
Borbás László szekció előadása a nemzetközi Agria Média 2020 és ICI-16 Információ- és Oktatástechnológiai konferencián
Flaisz Vanda és Ferincz Péter harmadéves Képalkotás-Mozgókép BA szakos hallgatóink
M Tóth Éva Jelenések című alkotása bekerült a Magyar Művészeti Akadémia legfontosabb magyar mozgóképeket tartalmazó, folyamatosan bővülő gyűjteményébe
az Oxford Brookes Egyetemre és a patinás Bodleian Könyvtárba
Diákjaink játékfilm-kategóriában Death of Shadows című kisfilmjükkel indulnak 38 alkotás között
Ferincz Péter online-beszélgetése a VMI/Mozgóképművészeti és Kommunikációs Tanszék emblematikus egyetemi tanárával elérhető a tanszéki YT-csatornán!
Az ősszel megrendezendő Slow Film Nemzetközi Diákfilm Fesztivál programjaihoz keresett alternatív helyszíneket Noszvajon és környékén
A Televíziós Műsorkészítő FOSZ-képzés 13 hallgatója tett sikeres online záróvizsgát
a Mozgóképművészeti és Kommunikációs Tanszék Mozgóképkultúra és Médiaismeret BA szakán, valamint a Képalkotás BA Mozgóképkultúra és Média szakirányán.
“Digital Media and Hungarian American Women’s Migration Narratives” címmel
A Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíj Program 2020 egyik nyertese Mózes Gergely
Online prezentálták különböző műfajú pályázati anyagaikat a VMI-Mozgóképművészeti és Kommunikációs Tanszék hallgatói
Az online felvételire beadandó anyagok feltöltési határideje május 17-e éjfél!
a Hamvas Béla Hagyatékkezelő és az Aster Film által meghirdetett kísérleti filmetűd szekcióban
Szlovákia egész területén
Filmválogatás február 17-én, hétfőn 18 órától
hetedik alkalommal fotó-film szekció
Az Eszterházy Károly Egyetem felvételi előkészítőt indít a Képalkotás BA szak Mozgóképkultúra és média szakirányára
A nyár embere címmel
Az Eszterházy Károly Egyetem Képalkotás (festészet, természet-művészet), és Grafikusművész szak rajz előkészítője
Őrszem és Káoszkreátor – Az utolsó fehér tűz
2019. november 26-27-28
a Mozgóképművészeti és Kommunikációs Tanszék konferenciája
a Cégér Wekerlei Filmfesztiválon
A lengyel politikai thrillerről
szolnoki nemzetközi Alexandre Trauner ART Filmfesztivál
Négy hallgatónk videóját is beválogatták a moszkvai Typománia Nemzetközi Tipográfia Fesztiválra
Az egri Eszterházy Károly Egyetem Vizuális Művészeti Intézet Média és Design Tanszék hallgatóinak diplomakiállítása
TIPÓZÓNA MAGYAR TIPOGRÁFIA DÍJ -hallgatói kategóriában SZÓRÁD ILONA Tervezőgrafika MA szakos hallgatónk nyerte.
EDUCATIO szakkiállítás, Hungexpo, Budapest - az Eszterházy Károly Egyetem standját PADÁNYI BARBARA, RUDICS MÓNIKA és SZEMMELROTH BALÁZS hallgatóink tervezték.
A Média és Design Tanszék első éves MA szakos hallgatói is kiállítottak Indonéziában
BEHANCE - KOLCSAR ZSOLT mesterszakos hallgatónk nyerte a nagyváradi Behance Portfolio Review 1. díját.
VYLYAN BOGYÓLÉ - a címketervező pályázat nyertese RUDICS MÓNIKA, a közönségdíjas pedig SZILÁGYI TAMARA tervezőgrafikus hallgatónk lett.
BEHANCE - az egri Behance Portfolio Review-t három öregdiákunk, BORBÁS MÁRTON, VINCZE LILLA és GULYÁS BENEDEK nyerte.
ARANY RAJZSZÖG KIÁLLÍTÁS - számos hallgatónk munkája kiállítva.
ARTHUNGRY DÍJ - VINCZE DÓRA hallgatónk diplomamunkája nyerte a Temporary Designer Tattoos különdíját.
PRO CARTON YOUND DESIGN AWARD - KAPI ANNA hallgatónk FoodNook csomagolásterve döntős lett a nagyszabású díjátadón Salzburgban. Társalkotó: Matyikánics Ádám.
ARC közérzeti kiállítás - FUCSKU DÁVID, MOLNÁR ROLAND és RUGA ÁDÁM hallgatónk plakátja is kiállítva az Ötvenhatosok terén Budapesten.
CZECHDESIGN YOUNG PACKAGE - KAPI ANNA FoodNook csomagolásterve különdíjban részesült. Társalkotó: Matyikánics Ádám.
A YOGYAKARTAI MŰVÉSZETI INTÉZET 33. évfordulója alkalmából a Média és Design Tanszék első éves MA szakos hallgatói is kiállítottak Indonéziában.
EKF 2023 - az Eger Európa Kulturális Fővárosa 2023 arculatát APPEL SEBASTIAN hallgatónk tervezte.
CHEAP FESTIVAL - ERDŐS ANGÉLA, MEZŐ ANIKÓ, RUDICS MÓNIKA, SZÁNTHÓ BOGLÁRKA, SZEMMELROTH BALÁZS, VAJDICS TAMÁS hallgatóink plakátjai is ki voltak állítva Bologna utcáin a “Disorder Please” nevű pályázat keretein belül.
MISKOLCI GRAFIKAI TRIENNÁLE - számos hallgatónk munkája kiállítva.
EGRI CSILLAG borcímke pályázat nyertesei ANTAL MELINDA, SZÁNTHÓ BOGLÁRKA és BODNÁR DOROTTYA.
OMDK - KAPI ANNA FoodNook projektje 2. helyezést, MATYIKÁNICS ÁDÁM Yatsoo projektje különdíjat nyert a 2017-es Pécsi Országos Művészeti Diákköri Konferencián.
BRAVOS - az “I need coffee” grafikai pályázat közönségdíjasa SZILÁGYI TAMARA hallgatónk.
ZLÍN DESIGN WEEK - SZEMMELROTH BALÁZS mesterszakos hallgatónk 3. helyezést ért el a Best in Design versenyen Remory projektjével.
BICeBé POSTER BIENNIAL BOLIVIA - ANTAL MELINDA, ERDŐS ANGÉLA és RUDICS MÓNIKA plakátjai is a kiállított munkák között.
TAKTIPO - MEZŐ ANIKÓ, RUDICS MÓNIKA és SZEMMELROTH BALÁZS mesterszakos hallgatóink által tervezett tipográfiai kártyajáték több nemzetközi design oldalon is kiemelt projektként szerepelt (Behance, World of Packaging Design, Packaging of the World).
ARANYVACKOR illusztrációs pályázat - GÓGA BERNADETT hallgatónk fődíjas lett.
SKOPJE POSTER FESTIVAL - Artificial Reality témában a kiállítók között URBANOVICS ESZTER tervezőgrafikus és CSIBY-GINDELE BOTOND vendéghallgatónk.
ARTHUNGRY - A HÉT MŰTÁRGYA lett KATONA BARBARA tervezőgrafikus hallgatónk Slammed című projektje.
LUBLINI NEMZETKÖZI PLAKÁT BIENNÁLÉ - TÉCSI BOGLÁRKA vendéghallgatónk Kind-prize díjat nyert. További kiállítók között BODNÁR DOROTTYA, MEZŐ ANIKÓ, BERECZKI LÍVIA és TÖRZSÖK MÁTÉ hallgatónk.
DIÁKHITEL KÉPZŐ pályázat - BARTA BABETT tervezőgrafikus hallgatónk 2. helyezést ért el, a legjobb 20 alkotó között pedig PADÁNYI BARBARA, SZTOJKA MELISSZA és KIS PRUMIK ZOLTÁN.
HELLODESIGN TALENT AWARD - a Vizuális Művészeti Intézet az ÉV INTÉZETE. Termék dizájn kategória 1. hely KAPI ANNA, fotó kategória 1. hely HUSZÁR DÁVID, animáció kategória 1. hely VÍGH ZSÓFIA és média dizájn kategória 1. hely VÁGÓ ZSANETT hallgatónk.
XX. ORSZÁGOS TERVEZŐGRAFIKAI BIENNÁLÉ - CZUCZOR DÁNIEL, KOZMA GÁBOR és MAJOROSI ZSÓFIA hallgatónk munkái is a kiállítók között.
DIÁKHITEL KÉPZŐ pályázat - KOZMA GÁBOR munkája a kiállított alkotások között.
POSTERHEROES - KATONA BARBARA és SZABÓ BERNADETT plakátja a kiállított munkák között.
POSTERFEST BUDAPEST (60 év - 1956 plakátokon) - számos hallgatónk munkája kiállítva.
GREEN-GO videós-animációs pályázat - KATYINA BRIGITTA 1. díjas lett animációjával Art Naturally kategóriában.
CESAWARD - VARGA ATTILA és CZUDER TAMÁS hallgatónk Pengame c. játéka shortlistes lett.
HYBRIDART és ZENITH ART illusztrációs pályázat - LABORC DÓRA és KATYINA BRIGITTA a kiállítók között.
MINERVA AGRIENSIS - NŐK A TUDOMÁNYÉRT DÍJ HEGEDŰS ESZTER hallgatónk részére a kiemelkedő, hallgatótársai számára példamutató tudományos teljesítményéért.
OLÁH DÓRA öregdiákunk RAKÉTAISKOLA DARÁLTHÚSBÓL c. diplomamunkája könyv formájában kiadásra került.
ARC közérzeti kiállítás - KOVÁCS EMESE munkája különdíjas, valamint KATONA BARBARA, KOVÁCS ANIKÓ és MOLNÁR ROLAND hallgatónk munkája is kiállítva az Ötvenhatosok terén Budapesten.
REBOOT DEVELOP - VARGA ATTILA és CZUDER TAMÁS hallgatónk Pengame c. játéka két kategóriában (Visual Excellence, Special Selection) is a legjobb 5 közé került.
UKMUKFUKK ZINEFEST - több hallgatónk is részt vett kiadványaival.
PREZI DESIGN MEETUP - GÁL KALUDIA volt hallgatónk bemutatta a Learn Visual című diplomamunkáját.
GAME-O-WEAR pólódesign - KATONA ÁDÁM a legjobb 5, HASKÓ ANIKÓ pedig a legjobb 10 pályázó között.
ALFABETA DÍJ - BORBÁS MÁRTON volt hallgatónk Talaj című diplomamunkája a lejobb 5 jelölt között.
BEESMARTER app fejlesztő és designer verseny - JUHÁSZ ÉVA, SVIDRÓ BALÁZS, VARGA ATTILA és ZEMAN ZOLTÁN tervezőgrafika mesterszakos hallgatóink is a döntőben.
TESTVÉR. TESTVÉRISÉG pályázat - a legjobb 20 kiállító között BEDŐ TEKLA és KAPI ANNA hallgatóink.
NIKON 7 pályázat - HORNYÁK ANDRÁS hallgatónk nyerte a professzionális kategória “egyenes” témájú csoportját.
TO DEATH WITH A SMILE plakátpályázat, Mexikó - 10 hallgatónk is a kiállítók között.
LUBLINI NEMZETKÖZI PLAKÁT BIENNÁLÉ - BORBÁS ANNAMÁRIA, DÓCZI NOÉMI, KAPI ANNA és RUDICS MÓNIKA plakátjai is kiállítva a legjobbak között.
GRAPHIFEST - több jelenlegi és volt hallgatónk is a kiállítók között.
HELLODESIGN DIPLOMA - 5 tervezőgrafikus diplomázónk is a válogatásban.
TYPODARIUM 2016 - ZEMAN ZOLTÁN volt hallgatónk több betűtípusa is megjelent a kiadványban.
egyetemista hallgatók és középiskolai diákok részvételével
VIRTUÁLIS NYÍLT NAP A VIZUÁLIS MŰVÉSZETI INTÉZETBEN 2021 január 28.-án 15:30-tól
Csizik Balázs fotográfus online előadása
A VMI négy oktatója, Csontó Lajos, Kótai Tamás, Orosz Csaba, Zéman Zoltán, és két hallgatója, Bíró Gergő, Tóth Vivien is részt vesz a kiállításon
Média & Design Tanszék Tervezőgrafika / Webdesign / Animáció nyilvános diploma védése
A Képzőművészeti Tanszék tavaszi ITDK fordulója május 13.-án került megrendezésre.
A művésszel Sándor Emese beszélget
A Herman Ottó Múzeum – Miskolci Galéria 2020. decemberében rendezi meg a jubileumi, XXV. Miskolci Téli Tárlatot.
A koronavírus elleni védekezés érdekében hozott kormányrendelet kapcsán az Eszterházy Károly Egyetem rendkívüli tanítási szünetet rendel el.
Válogatás a Képzőművészeti Tanszék II-III. éves képalkotás, festő szakos hallgatók munkáiból.